A hét elején
meghívást kaptam egy magániskolába, azt hiszem már mondtam, hogy itt több a
magániskola, mint az állami és nem feltétlen azt jelenti, hogy luxus
körülmények között tanulhatnak a gyerekek, mint otthon, hanem csak annyit, hogy
esetleg kevesebb a gyerek, és jobban oda figyelnek a tanárok. De ez nem
szabályszerű. Én nagyon kíváncsi voltam, el is mentem és egy nagyon kedves
iskola fogadott.
Az iskola nyitott
falú, olyan mint egy fillegória, aminek három oldala van, az oldalai nádból és
pálmalevélből vannak építve körülbelül 1,5 méter magasságba, hogy a fény jól be
tudjon szűrődni. Az egész építmény nem több, mint 12 méter hosszú és 6 méter
széles. Mint egy jókora osztály otthon, igen ám, de hogy ez egy egész iskola,
három részre van osztva, természetesen a választások szintén nádból készültek,
magasabbra vannak húzva, hogy ne lehessen átlátni az egyik osztályból a
másikra, legalábbis ez lehetett a terv az építéskor, mára már sok a rés a nádas
között. Minden osztályrészben van két hatalmas parafa tábla, a falon rajzok,
szavak, táblázatok. Nagyon édes látvány, főleg, hogy az egész létesítmény
távol van a főúttól, a bozótos között. Gyönyörű, egy nagy mangó fa
árnyékolja, körülötte még több fa, bokor és fű. A levegő tökéletes, csend van és
nyugalom.
Balról az első
osztályban a legkisebbek vannak, 19-en, egy nagyon fiatal tanítónénivel, aki
olyan félénknek tűnik, ám amikor kinyitotta a száját, még én is megszeppentem.
Addig mondta a gyerekeknek az én szövegemet, amíg mindenki nem tudta. Énekelte
az énekeimet, tapsolt. Annyi élet van benne és olyan szenvedéllyel vezeti a
kicsiket, hogy bámulatos. Középen 21 gyerek van, egy számomra szígorúbbnak tűnő
tanítónénivel, aki első alkalommal sírásra csapott egy kislányt, ám ha éppen
nem verekszik, akkor jó hangulat van nála is. Ők már 8-9 éves gyerekek,
nyitottabbak, nem féltek annyira, mint a kicsik. Vízfestékkel festettünk az óra
végén, nagyon kreatívak voltak, nézték az ecset végét … kicsi víz, kicsi festék
és már is suhantak a kicsi kezek. Tegnap voltam a legnagyobbaknál, szenzációs
fogadtatásban volt részem. Ők már 10-11 éves gyerekek, 24-en vannak,
tanítóbácsijukkal közösen egy nagyon kedves angol koszontővel vártak, a
legnagyobb tisztelettel és örömmel. A falon itt már a sok papír mellett a bőr
darabokat is megtalálhatóak, a tanítóbácsi szerintem az egész iskolát
fegyelmezi, ő a tartása, a szigora ennek a nagyon kicsi intézménynek.
Azt gondolom el
lehet képzelni, hogy ezek a nádfalak mennyire hangszigetelőek. Annyira, hogy
amit hétfőn a kicsiknek tanítottam, azt a nagyok az épület másik végén, már rég
tudták. A tanárok is egymást túl kiabállják, sőt már én is hangosabban
beszéltem a szokásoknál, őszintén fel sem tűnt, sőt azt vettem észre, hogy
egyik a másikat nem zavarja, megszokták.
Mivel nem
beszélem a franciát és ők sem az angolt, ezért az óráimon a nem formális
oktatás sokkal inkább előbbre kerül,
mint otthon. Nagyon sok eszközre van szüksegem, játékra, ahhoz, hogy mindet
áttudjak adni. Rengeteget énekelünk, mozgunk. Nagyon sok énekre mozgást
találtunk ki, mondókák, parancsok, mindenikhez szükséges a testünk beszéde is.
Elmondani nem mindig tudom, vagy nem mindig tudják, ezért mutatom vagy
mutatják. A héten a varázslatot egy otthonról küldött kirakós okozta. Nem tudom
ki küldte, egy ikeás kis zsákban színes műanyag lapocskák, amiknek a sarkait
összelehet nyomni, így lehet belőle építeni. Még nekünk is volt a napköziben,
sőt még elsősöknél is láttam. Nos, minden gyereknek adtam egy darabot. A
feladat az volt, hogy építsünk egy repülőt, én mondok egy szint és akinél
megvan a szín az kihozza és épít. A gyerekek élvezték, hatalmas repülőt
építettünk, ami csak úgy szárnyalt egyik gyerektől a másikig. Ez a repülős
játék szerdán volt. A tegnapi órám után, az igazgató várt, megköszönte a
látogatásom, és elmondta, hogy ámultak a játékos tanuláson. Egy anyuka
elmesélte, hogy a fia egésznap arról beszélt, hogy az iskolába játszottak és
egy repűlővel tanulták meg a színeket. Az igazgató arra kért, hogy írjak neki
egy listát, segítsek a tanítóknak ilyen és ehhez hasonló feladatokat adni. Beszéltem
neki a nem formális oktatásról, hogy miért fontos és hasznos az, Antónia
könyveit odaadtam neki. Ámult rajta, számolni képekkel? Összeadás és színezés
együtt, matematikai társasjáték?! Meglepődőttségét és örömét nem tudta
leplezni, azonnal elvitt mindent, másolni.
Egy 50 - 80 fős
osztályban nehéz ilyen játékokat játszani, de számukra teljesen elérhető. Az
igazgató azt reméli, hogy ezekkel a játékokkal és feladatokkal több gyereket
vonz majd az iskolába, próbáltam súgalni, hogy jobb a kevesebb. Végezzenek minőségi munkát 20 gyerekkel,
mintsem üres és száraz anyag leadást 40 gyerekkel.
Én bizom benne, hogy valamit sikerült átadnunk nekik és igazán hiszem, hogy ezzel
elindult valami bennük. Mondtam, hogy fessenek, rajzoljanak, szemléltessenek,
játszanak és mozogjanak. Kétségkívül az érdeklődés megvan, mert amikor a kutyás
kifestőt a nagyoknál elővettem, mint a három tanító kért magának és kiszinezte
ott helyben, persze számukra az is idegen. A kutya feje lila lett, a teste sárga
és a farka zöld. Érdekes meglátás, de érhető. Nincsenek képes könyvek, online
játékok. Festenek, alkotnak, ahogy a képzeletük időnként megengedi.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése