Mielőtt ide jöttem volna, azt reméltem, hogy felkészületlenségem
nem fog kudarcba vinni. Heteink, hónapjaink voltak a felkészülésre, azt hiszem
mind a négyen naponta foglalkoztunk a témával, ha akartuk, hanem. Mégis utolsó
napokba a kétségbeesés kergetett egyik embertől a másikig. Így visszatekintve
már teljesen feleslegesnek látom, sőt. Nem tudom mire van szükségünk egy teljes
kész léthez, a gyógyszereket, oltásokat leszámítva, nem tudom mit mondanék az
utánam következőnek. Talán azt mondanám, hogy mindenki nyugodjon le, Afrikában
több dolog van, mint, amit eltudunk képzelni. Így inkább arra biztatnám,
hogy ne magára gondoljon, mert nem az otthonról hozott Nivea tusfürdőtől lesznek jobbak a napjai, hanem siker élményétől, amit itt nem a tusfürdő biztosít. A sikerélményt számunkra más – más dolgok nyújtják. A lányok nap,
mint nap szembesülnek ezzel. A feléjük nyújtott tisztelet, odaadás és hála
tükrözi mindennapjaikat. Nem is beszélve a reményről, hatalmas reményeket
fűznek a fehér nyújtotta orvosláshoz, hiába a magyarázat: „ők szülésznők” – az emberek
még mindig bíznak bennük és reménykednek a kellő kezelésben, amit ők írnak elő.
Nekem az első nagyobb siker élményem a legkisebb osztályomban történt, ahol
mára már 47-en vannak, köztük már 3 éves gyerekkel is, ők az első osztályosok
az itteni iskolában. A számokat tanítottam nekik angolul. Célom az volt, hogy a
gyerekek az óra végére képesek legyenek 10. számolni angolul. Akkor még
csak 37-en voltak, az óra végére a tanítónéni és 3 kislány tudott angolul
számolni, egyik nigériai – neki könnyebb volt. 5 gyerek tanult meg franciául
számolni, 1 kisfiú megtanulta helyesen tartani a ceruzát. Többen csodálkoztak
el azon, hogy egy Napunk van, volt, aki gömböket tanult meg rajzolni.
Én
megtanultam, hogy bár nem mindig érünk célba, az oda vezető út is csodálatos.
Ez október elején volt, mára már mind a 10 ujjukat megtudják számolni angolul,
a színeket is felismerik, sőt számos angol éneket tudnak énekelni már nélkülem
is.
Aztán a múlt héten történt valami egészen hihetetlen, ami
először pofon csapásként ért. A negyedik osztályban voltam, a gyerekek 9-16 év
között vannak negyvenen. Itt a legnagyobb bajom az, hogy a szünetek nem mindig
egyszerre vannak, azért amikor nekem órám van, akkor több gyerek az udvaron van
és hol lennének máshol, mintsem az az osztály ablaka alatt, ahol a fehér tanít.
Ott kiabálnak és énekelnek, édesek, viccesek de zavarják az én tanulóimat. Az
óra végére kezdett elszabadulni a pokol, zaj volt, összevisszaság. Nem beszélem
a nyelvüket, nehéz volt csendet teremteni. Megláttam az iskola egyetlen angolul
beszélő tanárát, és szóltam neki, hogy jöjjön be, segítsen elmagyarázni nekik,
hogy ez nálam így nem működik. A tanár intett, hogy jön – egy pillanat. Na most
erre a reakció a következő: csend lett az osztályban, megijedtek, és egy hosszú
gumi darabot nyomtak a kezembe, utalva arra, hogy inkább én rendezzem el,
mintsem a tanár. A gumi darab az ostor volt, számomra a fegyelem legszigorúbb
eszköze, számukra a csendet és a rendet jelentette. A gumit letettem és
magyarul mondtam nekik, hogy én nem foglak ütni, ez tuti biztos, mint az is,
hogy nem értették szegények, amit mondok. Arra megérkezett a tanár, ő sem ütött meg senkit,
elmagyaráztuk nekik, hogy amennyiben angolt szeretnének tanulni, ki kell zárni
minden mást erre az 50 percre, különben én nem fogok többé jönni. Megmondom
őszintén egy csepp reményem sem volt, hogy valamivel jobb lesz a következő óra,
ismerve a mi gyerekeinket, a fenyítés hasznos 10-20 percig, aztán folytatják. Ám ezen
a héten az angol órám a negyedik osztályban egy csoda volt. Végig csendben
ültek, figyeltek, tanultak. Hihetetlen, de mintha minden nap ismételték volna
az eddigieket. Tökéletesen válaszoltak minden kérdésemre, utasításaimat
követték, sőt az sem zavarta őket, hogy az első osztályból átjött és megijedt három évesemet az ölemben hordozom a padok között, az óra végén arra kértek, hogy maradjak még kicsit. Bántott a
lelkiismeret, sőt úgy éreztem, hogy ez most túl jó, én meg túl kevés vagyok
itt. Nem tudom miért történt, azért-e, mert nem ütöttem meg őket, azért mert
valaki rájuk szólt, vagy csak azért mert megétették az ott létem lényegét.
Mindenesetre belőlem a „nem elég” érzést váltotta ki, azon gondolkodtam, hogy
hogyan adhatok többet és többet. Ezért is örültem tegnap, amikor egy esti
beszélgetésre hívott meg a szomszéd, azzal a témával, hogy az unokatestvére
angolt szeretne tanulni. Igazából nem értettem, mire ez a nagy felhajtás, de
elmentem. Szombat este 8 óra volt, és egy kapu mögé invitáltak, amikor
bementünk hatalmas csoda fogadott. Egy nagyobbacska filagória szerűség 3 részre
volt osztva, a „termeket” táblák választották el, amire írtak. Egy bentlakásos
iskola internátusa volt, ahol a középiskolások szombat este matekoztak. Kiderült,
hogy nem az unokatestvér szeretne angolt tanulni, hanem az iskolások. Jövő
héttől kezdődően a házunkkal szemben lévő bentlakásban fogok tanítani 10. és
12. osztályosokat.
Talán a véletlen műve, hogy az iskola neve „Complexe
Scolaire Espoir du Plateau”, magyarul a régió remény iskolája, az igazgató úgy
fogalmazta angolul, hogy „focus of hope” – a reményre fókuszálnak. Advent
második vasárnapja alkalmával én is arra összpontosítok, hogy ha már nem
tölthetek 10 másodpercet otthon az év ezen szakaszán, akkor had reméljem, hogy
mi itt négyen hagyunk egy kicsit magunkból sikerélményeink által, mert ha igen
akkor az lesz a legnagyobb karácsonyi ajándékunk. Ugyanakkor kívánom
mindenkinek, hogy a várakozás és felkészülés Karácsonyra ne csak a dekorációról
szóljon, hanem mindenki tudjon egy kicsit igazán adni önmagából, valamit, ami
örökre megmarad szeretteink szívében.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése