Az állami iskolába heti két alkalommal megyünk Attilával,
kedden a kicsikhez, csütörtökön a nagyokhoz. Az iskola nagyjából 20 perc sétára
van tőlünk, ma viszont autóval vittek minket, aminek nagyon örültem a már
majdnem elviselhetetlen hőség miatt. Pár perccel korábban értünk oda, az
osztályommal szembeni épület talapzatára ültünk le, amíg lejár az előző óra.
Aztán valami olyat láttam, amit bár ne láttam volna. Sőt abban sem vagyok
biztos, hogy mennyire megosztható a tény, miszerint az osztályom tanítója, aki
egyben az iskola igazgatója egy gumival verte a gyerekek hátát. Előszőr azt
hittem azért sorakoznak a padok és a tábla között, hogy énekeljenek vagy
feleljenek, de nem. Számomra annyira megbotránkoztató volt, hogy minden erő
kiment a lábamból, vártam a következő lépést mi lesz, aztán kijön a tanár
mosolyogva, undor fogott el akkor és ott hirtelen és bevallom arra számítottam,
hogy az órám alatt majd a szomorúság és fájdalom fog uralkodni. Tévedtem. Amint
beléptem, hatalmas „Good afternoon”, két kislány elém szalad, mindenki örült –
nem tudtam eldönteni, hogy az angol vagy egy lazább óra miatt. Aztán néhány
meglepetés a tábla alatt. 20-30 gyermek üldögél a földön. A padokban további
43. Rengeteg gyermek, na de jött ismét a kiáltás: ha bicikli kellett, toljad!
Az óra fergeteges volt, bevallom jobban éreztem magam, mint az eddigi első két
órán. A gyerekek aktívak voltak, segítőkészek, természetesen hangosak és
fogékonyak. Olyanok, mint a szivacs, ragad rájuk az angol, és ami a legjobb,
hogy már nem „Yovo”, „Mama” vagy „Metresz”, hanem Réjkáw vagyok.
Nagyon egyszerű dolgokat tanulunk, de nem kevesebbet, mint
otthon, inkább lassabban a nyelvi akadályok miatt. A személyes névmásokat
órákra bontottam, múlt órán volt az „én”, mai nap a „te”. Fényképeket vittem a
családomról, barátaimról, gyerekekről, foglalkozásokról, iskoláról. Tátott
szájjal nézték az összeset, valami miatt volt, amit csak ma kaptam vissza, egy
hét után. Elmeséltem, hogy milyen nyelveket beszélünk mi, aztán milyen
nyelveket beszélnek ők. Több, mint 10 törzsi nyelv hangzott el, amikről büszkén
beszéltek. Tanítanak engem is, több franciát tanulok tőlük, mint a nekünk
tartott francia órákon.
Aztán ott vannak a kicsi csoki tojásaim, a keddi óráim, ahol
a legkisebb gyermek 4 éves, a legidősebb 7 vagy 8. Na ők az én külön világom, olyan
egyformák, mégis olyan különbözőek. Már csak egy hajas kislány van, a többi
mind nagyon rövid, vagy kopasz, egyébként a 37 gyerekből 24 kislány. Az a
csoport mindent felülír, olyan kicsik, esetlenek, védtelenek. Amikor belépünk
az osztályba, mindenki a helyén vár egy mondókával, majd két lépést teszek
feléjük, látszik hogy reszketnek bele, annyira szeretnék, ha megérinthetnének.
Sokszor azt vesszük észre, hogy hozzánk érnek, anélkül, hogy akarnának valamit.
A hajam a legelső és a kezem.
Pár napja egy itteni angol tanár, aki részt vett egy
foglalkozásomon, meg is jegyezte, én teljesen másként tanítok, mint ők.
Elmondta, hogy itt a fenyítés a fegyelem titka, itt mindenki kell tudjon
mindent, körülményektől és képességektől függetlenül. Én azt hittem magamról,
hogy nagyon szigorú vagyok a gyerekekkel, de nem. A mi módszereink mások
teljesen, a mi módszereinket használva a gyerekek nem félnek tőlünk, kíváncsian
néznek ránk és várják a tudást, amit átadhatunk. Itt viszont a létszámot
tekintve, nem engedhetik meg maguknak, hogy oda figyeljenek a gyerekek
képességeire és lehetőségeikre. Én a foglalkozásokon nem üvöltözök, nem csapom
őket, nem szidom, ha nem megy. Ez furcsa még a legkisebbnek is, ha felemelem a
kezem valami miatt, azonnal szorítják össze szemeiket, nem lepődnének meg egy
nap pofontól sem.
Nem örültünk a mai
ütlegelésnek, megbotránkoztató volt, de elhiszem és tudom, hogy nagyon sokan
vannak, nagyon nehéz lekötni ennyi gyereknek a figyelmét eszközök nélkül. Az
erőszak sosem vezet jóra, mégis valahol abban reménykedem, hogy a javukra válik
az iskola és annak rendszere.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése